P e m e r h ♥ t i S e t i ♥

Thursday, September 30, 2010

Musykil dan Debar

Bilakah saya boleh melakukan ujian kehamilan ini ?Alat yang ada di pasaran berupaya mengukur kandungan hCG di dalam air kencing serendah 20mIU/ml. Kandungan sebanyak ini boleh dikesan dengan baiknya dalam masa sehari dua selepas anda tidak datang haid pada hari yang sepatutnya.


Haid saya tidak menentu, bagaimana saya ingin memastikan hari sepatutnya haid saya datang supaya saya boleh melakukan ujian ini ?

Anda harus merujuk kepada kitaran haid yang paling panjang sekiranya kedatangan haid anda selalunya tidak menentu. Gunakannya sebagai pengukur dan lakukan ujian sehari dua selepas tarikh tersebut. Sekiranya anda tidak berpuas hati kerana jawapannya negatif (tidak mengandung), lakukan ujian kedua selepas beberapa hari atau seminggu dari tarikh ujian pertama.


Apa yang perlu saya lakukan sekiranya keputusan ujian menunjukkan saya mengandung ?

Anda patut merujuk kepada doktor sakit puan dengan segera dan mengambil langkah-langkah yang perlu seperti pengubahsuaian dalam cara kehidupan seharian anda.


Keputusan ujian saya positif (saya mengandung) tetapi haid saya keluar !

Sekiranya anda mengalamai keguguran yang awal, ada kemungkinan kandungan hCG masih boleh dikesan, menyebabkan keputusan ujian positif. Anda juga dinasihatkan mendapatkan rawatan lanjut dan melakukan ujian lanjutan dengan segera.



Apa yang perlu saya lakukan sekiranya keputusan ujian menunjukkan saya tidak mengandung ?

Anda dinasihatkan melakukan ujian lagi dalam masa seminggu sekiranya haid anda masih juga tidak datang. Sekiranya keputusan yang sama diperolehi, iaitu anda tidak mengandung, anda dinasihatkan mendapatkan rawatan dengan segera.
Ada beberapa keadaan kesihatan yang menyerupai kehamilan tetapi memberikan keputusan yang negatif seperti ovarian cysts, pendarahan tanpa ovulasi, dysfunctional uterine bleeding, pelvic inflammatory disease (PID), polycystic ovary disease, kanser ovarian dan menopause. Sila rujuk kepada doktor sakit puan anda segera.

Bagaimana sekiranya saya membuat ujian dan ia negatif, tetapi kemudiannya saya melihat garisan yang agak malap muncul pada kertas ujian tersebut ?

Anda mungkin mengandung. Kandungan hCG yang rendah menyebabkan kehadiran garisan tidak begitu terang. Anda perlu membuat ujian lagi sekali. Anda juga perlu membaca arahan yang diberikan dengan teliti. Sebagai contoh, anda diperlukan menitik sebanyak 3 titis air kencing, tetapi anda mungkin hanya menggunakan 2 titis sahaja. Begitu juga, anda mungkin tidak menggunakan air kencing pada waktu yang disarankan.


Sekiranya saya tidak menggunakan air kencing pada waktu pagi, adalah keputusan yang didapati itu tepat ?

Kandungan hormon yang tinggi adalah dalam air kencing pertama pada waktu pagi. Ini memberikan keputusan ujian yang terang.
Sekiranya anda tidak boleh melakukannya pada masa tersebut, anda boleh mengambil air kencing pada masa-masa lain. Bagaimanapun anda dinasihatkan tidak membuang air kencing 4 jam sebelum ujian dilakukan. Anda juga dinasihatkan tidak mengambil air terlalu banyak kerana ia mencairkan air kencing, oleh itu kandungan hCG juga menjadi cair.



Adakah pengambilan ubat-ubatan akan mempengaruhi bacaan ?
Ubat-ubatan yang mengandungi hCG akan menyebabkan keputusan positif yang palsu. Sila tanyakan doktor atau ahli farmasi.


Adakah kemungkinan saya mengandung tetapi keputusan ujian saya negatif ?

Ada kemungkinan, walaupun sangat jarang berlaku. Sekiranya anda percaya anda mengandung walaupun ujian kehamilan UPT menunjukkan anda tidak, dapatkan nasihat lanjut dari doktor sakit puan anda.


Selain daripada menentukan kehamilan, bolehkah UPT menentukan kehamilan yang normal ?

Tidak, ujian UPT hanya mengesan hCG yang dikeluarkan oleh plasenta. Ia tidak mengesan ketidak-normalan di dalam kehamilan seperti kehamilan di luar rahim, dsb. Ini kerana kehamilan seperti ini juga menghasilkan hormon hCG yang sama.


*****Entri kali ini diambil dari SALINDAH..menambahkan kemusykilan aku...aku takut sekiranya tulisan bertanda merah itu terjadi ...dan tulisan biru itu mungkinkah??


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Popular Posts